Pressrum

Studieförbunden driver opinion i folkbildningsfrågor. Vi vill att fler ska få verktyg att delta i samhället, och tror att individer som engagerar och bildar varandra är lösningen. De tio studieförbunden bryter livslångt utanförskap med livslångt lärande. Studieförbunden finns i landets alla kommuner i en tid när många andra organisationer centraliserar. Närmare en miljon svenskar deltar i studiecirklar - fler än i den kommunala grundskolan. Studieförbundens kulturprogram har 20 miljoner besökare – fler än landets biobesökare. Satsningar på studieförbunden är satsningar på utvecklingen av Sveriges demokrati, kultur och etablering - i hela landet.

Välkommen! Här hittar du länkar till pressmeddelanden, pressbilder och kontaktuppgifter.

Pressutskick

Aktuella pressmeddelanden:

“Budgeten: Satsning på föräldralediga men urholkade generella anslag” (18/9).

“Ny studie: Studiecirkel ger utrikes födda jobb” (14/8).

Våra pressmeddelanden och nyheter finns samlat här. Under fliken Aktuella rapporter hittar du även studier, statistik och kartläggningar över studieförbundens verksamheter. Söker du specifika siffror? Kontakta vår utredare Ebba Ringborg, ebba@studieforbunden.se.

Vill du ta del av Studieförbundens pressutskick och få inbjudan till våra arrangemang? Du anmäler dig genom att maila hanna@studieforbunden.se, eller följ Studieförbunden på MyNewsdesk. Följ oss också på TwitterFacebook och Instagram, här uppdaterar vi aktuella nyheter och samtal från folkbildningsvärlden!

Pressbilder

Här hittar du högupplösta pressbilder. Hittar du inte bild som passar eller söker efter är du välkommen att kontakta pressansvariga.

När du publicerar våra bilder ska bildtext med information om copyright (Studieförbunden) samt fotografens namn alltid vara med. Bilder på upphovsskyddade skyddas av upphovsrättslagen (SFS 1960:729) och får användas endast i nyhetsrapporterande syfte. Mer om upphovsrätt: Bildupphovsrätt i Sverige.

Kontakt för intervju

Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson är Studieförbundens huvudsakliga talesperson och svarar på övergripande frågor: 070-543 27 39, david@studieforbunden.se.

För övrig pressaktivitet, kontakter och frågor, vänd dig till vår pressansvariga Hanna Midfjäll: 070-713 31 50, hanna@studieforbunden.se.