Nyhetsrum

Läge för samtal - Studieförbunden i Almedalen

nyheter 2018-06-25 17:04:00

Varannan ung människa skulle hellre styras av experter än av folkvalda politiker. Det demokratiska systemet tycks inte längre vara självklart.

Folkbildning och forskning tillsammans mot faktaresistens och falska nyheter

nyheter 2018-04-13 14:24:32

Studieförbunden backar kampanjen #hurvetdudet. Ökad kunskap om vad vetenskap är och hur den kan användas för att bygga ett bättre samhälle, det ställer Studieförbunden sig självklart bakom tillsammans med ett 70-tal organisationer. Initiativet är ett led av förra årets March for Science-mobilisering och samordnas av Vetenskap & Allmänhet.

Trenden går uppåt, fler vill folkbilda sig i dag

nyheter 2018-03-14 14:58:07

Nya siffror från Folkbildningsrådet visar på ett trendbrott för studieförbunden. Totalt deltog över 637 000 unika personer i studiecirkel 2017, vilket är en ökning med 3,1 procent jämfört med 2016. Det är första gången antalet unika cirkeldeltagare ökar mellan två år sedan 2008 då deltagarregistret infördes.

Studieförbunden på plats vid Folk och Kultur

nyheter 2018-01-29 15:47:38

Vad har folkbildningen för betydelse för kulturen i Sverige? Hur mycket kulturaktiviteter runtom i landet sker egentligen genom någon av de tio studieförbunden? Kulturnytts tidigare granskning visar hur alltfler kommuner skär ned sina bidrag till studieförbunden, något som direkt och indirekt påverkar möjligheten till frivillig och ideell kulturutveckling.