Arbetarnas Bildningsförbund ABF

För ABF är det talade ordet lika viktigt som att kunna uttrycka sig genom sång, musik, dramatik, lyrik, skönlitteratur eller bildkonst! Vår uppgift, att i studiecirkelns form verka för alla människors rätt till kultur och kunskap, oavsett vem man är eller var man befinner sig i livet, är ständigt ny.

ABF kom till för att grundarna behövde en studieorganisation som stöd för sina medlemmars studier i demokratifrågor. Det fanns också ett stort behov hos medborgare för att lära sig mer om de demokratiska spelreglerna, och om medborgerliga rättigheter och skyldigheter. Den uppgiften är lika aktuell i dag.

Arbetarnas Bildningsförbund ABF grundades 1912 och är Sveriges största och också äldsta studieförbund. ABF ägs av 59 olika medlemsorganisationer. Bland dessa märks Landsorganisationen (LO), Konsumentkooperationen och Socialdemokraterna. Invandrarföreningar och så gott som hela den svenska handikapprörelsen finns också med bland medlemmarna. ABF finns i hela Sverige. Cirka 3,5 miljoner människor nås årligen av ABFs verksamhet. Av dem är omkring 750 000 cirkeldeltagare.

ABF på YouTube

Fönstret 1/2014
ABF ger ut reportage- och kulturmagasinet Fönstret